تبلیغات
مصباح 133

مصباح 133
وبلاگی كاملا متفاوت با موضوعات مذهبی ، فرهنگی و اجتماعی برای كسانی كه به دنبال موفقیت و پیشرفت هستند


درباره کلمه شیطان

واژه ی شیطان در فرهنگ عرب به معنای حق ستیزی و سرکش می باشد.
همچنین واژه ی رجیم بر وزن فعیل از رجم به مفهوم دور شده می باشد. و هنگامی که قرآن می خوانی "اعوذ بالله من الشیطان الرجیم" استغاذه می کنی یا به خدا پناه میبری.
همچنین خود خداوند دستور می دهد که از شرارت های شیطان به او پناه ببریم؛ چرا که هیچ انسانی از وسوسه ها و گمراهی های شیطان در امان نیست...
مقصود از کلمه ی شیطان در قرآن چیست؟

کلمه ی شیطان از ماده ی (شَطَنَ) گرفته شده و (شاطن) به معنی خبیث و پست آمده است و شیطان به موجود سرکش و متمرّد اطلاق می شود،اعم از انسان ویا جن و یا جنبندگان دیگر و به معنی روح شریر و دور از حق نیز آمده است که در حقیقت همه ی این ها به یک قدر مشترک بازگشت می کنند.
باید دانست که شیطان اسم عام (اسم جنس) است، در حالی که (ابلیس) اسم خاص (علم) می باشد و به عبارت دیگر (شیطان)، به هر موجود موذی و منحرف کننده و طاغی و سرکش، خواه انسانی یا غیر انسانی می گویند و ابلیس نام آن شیطان است که آدم را فریب داد و اکنون هم با لشکر و جنود خود در کمین آدمیان است.
از موارد استعمال این کلمه در قرآن ، نیز بر میآید که شیطان، به موجودی موذی و مضّر گفته می شود، موجودی که از راه راست برکنار بوده و در صدد آزار دیگران است، موجودی که سعی می کند ایجاد دودستگی نماید و اختلاف و فساد به راه اندازد، چنانچه در آیه ی 91 سوره ی مائده می خوانیم:(اِنَّما یُریدُ الشَّیطانُ یُوقِعَ بَینَکُمُ العَداوَةَ وَ البَغضاء ...: شیطان می خواهد بین شما، دشمنی و بغض و کینه ایحاد کند...).
با توجه به کلمه ی یرید که فعل مضارع است و دلالت بر استمرار دارد، حاکی از این معنی است که این اراده، اراده ی همیشگی شیطان است.
و از طرفی می بینیم که درقرآن نیز شیطان به موجود خاصّی اطلاق نشده، بلکه حتی به انسان شرور و مفسد نیز اطلاق گردیده است، آن جا که می خوانیم:(وَ کذلک جعلنا لکل نبیٍّ عدوّاً شیاطین الانس و الجن: بدین گونه ما برای هر پیامبری دشمنی از شیطان های انسانی و یا جنّ قرار دادیم.)
و این که ابلیس هم شیطان اطلاق شده، به خاطر فساد و شرارتی است که در او وجود دارد. علاوه بر این ها، گاهی کلمه ی شیطان به معنای ((میکروب ها)) هم اطلاق می شده: به عنوان نمونه امیر المومنین می فرمایند: ((لا تشربو الماء من ثلمته الاناء و من عروته، فانّ الشیطان یقعد علی العروه و الثلمه: از قسمت شکسته و طرف دستگیره ظرف آب نخورید زیرا شیطان( میکروب) بر روی آن ها می نشیند.)


منبع: کتب شیطان شناسی|تفسیر علامه جلد 7 اثر دکتر محمد بیستونی



طبقه بندی: دشمن شناسی،
برچسب ها: درباره شیطان، شیطان، ابلیس، رانده شده، شیطان شناسی، دشمن،
[ دوشنبه 1390/07/11 ] [ 10:50 قبل از ظهر ] [ مسعود بهرامی ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

موضوع وبلاگ:مذهبی،فرهنگی،اجتماعی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن (عج)
صلواتک علیه و علی آبائه،فی هذه الساعه
وفی کل الساعه،ولیا و حافظا،وقاعدا و ناصرا
ودلیلا وعینا،حتی تسکنه ارضک طوعا،وتمتعه
فیها طویلا

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

از اینکه از وبلاگم دیدن می کنید ممنونم
لحظات خوب و خوشی را برای شما آرزو می کنم.
نویسندگان
نظر سنجی
نظر شما درباره این وبلاگ چیست؟







موضوعات وب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب