تبلیغات
مصباح 133

مصباح 133
وبلاگی كاملا متفاوت با موضوعات مذهبی ، فرهنگی و اجتماعی برای كسانی كه به دنبال موفقیت و پیشرفت هستند


مومن واقعی از منظر قرآن و روایات

قرآن مجید و كتاب هاى اصیل حدیث براى انسان مؤمن ارزش و عظمتى قائلند كه براى چیزى در آفرینش ، پس از خدا و انبیا و ائمه ، به این اندازه ارزش قائل نیستند .
مؤمن ماه آسمان حیات ، خورشید عالم معنى ، و نور زمین و آسمان است...



نشانه هاى مؤمن

قرآن مجید و كتاب هاى اصیل حدیث براى انسان مؤمن ارزش و عظمتى قائلند كه براى چیزى در آفرینش ، پس از خدا و انبیا و ائمه ، به این اندازه ارزش قائل نیستند .
مؤمن ماه آسمان حیات ، خورشید عالم معنى ، و نور زمین و آسمان است .
* قالَ النَّبِىُّ (صلى الله علیه وآله وسلم) : مَثَلُ الْمُؤْمِنِ عِنْدَ اللّهِ كَمَثَلِ مَلَك مُقَرَّب ، وَ اِنَّ الْمُؤْمِنَ اَعْلى عِنْدَاللّهِ مِنْ مَلَك مُقَرَّب.
رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود : مؤمن نزد خداوند همانند ملك مقرّب است ، و به حقیقت كه مؤمن نزد خداى بزرگ از ملك مقرّب بالاتر است .
* اِنَّ رَسوُلَ اللّهِ (صلى الله علیه وآله وسلم) نَظَرَ اِلَى الْكَعْبَةِ فَقالَ : مَرْحَباً بِالْبَیْتِ ما اَعْظَمَكَ وَ ما اَعْظَمَ حُرْمَتَكَ عَلَى اللّهِ ! وَ اللّهِ لِلْمُؤْمِنُ اَعْظَمُ حُرْمَةً مِنْكَ لاَِنَّ اللّهَ حَرَّمَ مِنْكَ واحِدَةً وَ مِنْ الْمُؤْمِنِ ثَلاثَةً : مالَهُ وَ دَمَهُ وَ اِنْ یُظَنَّ بِهِ ظَنَّ السُّوءِ .
در روایت آمده كه رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) به كعبه نظر فرمود واین چنین به خانه ى حق خطاب كرد : آفرین به بیت الهى ، چه عظیم است قدر و منزلت تو و حرمتى كه نزد خداى دارى ! به خدا قسم مؤمن احترامى عظیم تر از تو دارد ، چرا كه خداوند براى تو یك حرمت قرار داده و براى مؤمن سه حرمت : حرمت در مال و در خون و آبرو كه نباید به او گمان بد برد .
* قالَ الصّادِقُ (علیه السلام) : اَلْمُؤْمِنُ اَعْظَمُ حُرْمَةً مِنَ الْكَعْبَةِ .
امام صادق (علیه السلام) فرمود : مؤمن حرمتى بزرگتر از كعبه دارد .
این چنین انسان هاى والا و با عظمتى داراى خصوصیّات و ویژگى هایى هستند كه نشان دهنده ى اعتقاد آنان به خدا و روز قیامت و بیان كننده ى طهارت ظاهر و باطن آنهاست .
قرآن و روایات به خصوصیات و نشانه هاى مردم مؤمن اشاره دارند تا از جهتى چهره ى ملكوتى آنان را به جامعه ى انسانى بشناسانند و از جهت دیگر درس و پندى براى مردم باشد تا آن نشانه ها را در وجود خود تحقق بخشند .
در میان نشانه ها و خصوصیات مردم مؤمن نماز جایگاه مخصوصى دارد و شاید بتوان گفت نماز در رأس تمام خصوصیات مردم مؤمن پس از ایمان به خدا و روز قیامت است .
این رساله اگر بخواهد از هر آیه و روایتى فقط قسمت مربوط به نمازش را بیاورد ، شاید از چهره ى زیباى آیه و روایت بكاهد . به ناچار آیات و روایاتى كه در آنها ذكرى از نماز به عنوان نشانه ى مردم مؤمن آمده تمامش را نقل مى كند تا علاوه بر توجّه به نماز به سایر خصوصیات مردم مؤمن نیز توجه شود .
در این قسمت ، تذكرّ این نكته ضرورى به نظر مى رسد و آن این است كه به خاطر مفصّل نشدن رساله از ذكر اصل آیات و روایات خوددارى مى كنم و تنها برگردان فارسى آیات و روایات را در معرض تماشاى خوانندگان مى گذارم .
آیات
* این كتاب بى تردید راهنماى پرهیزكاران است ، آنان كه به جهان غیب ایمان آورند و نماز به پاى دارند و از آنچه به ایشان عنایت كرده ایم در راه خدا بپردازند(بقره ( 2 ) 2 ـ 3 ) .
* نیكوكارى بدان نیست كه روى به جانب مشرق و مغرب آورید ، ( زیرا این به تنهایى برنامه اى است براثر ) در حقیقت ، نیكوكارى به این است كه به پروردگار عالم و روز قیامت و فرشتگان و قرآن و پیامران ایمان آورید و از مال خود ، در عین دوستى آن ، به خویشان و یتیمان و فقیران و مسافران در راه مانده و گدایان و در راه آزاد كردن بندگان بپردازید . و نماز را به پاى داشته ، زكات مال به در كرده ، و به وقت رنج و تعب راه صبر پیش گیرید . آن مردمى كه بدین صفات آراسته اند در ایمان راستگو و در عمل پرهیزكارند(بقره ( ) 177 ) .
* آنان كه اهل ایمانند و داراى عمل صالح و بپا دارنده ى نماز و پرداخت كننده ى زكات ، نزد حق از اجر نیكو برخوردارند . هرگز ترس از آینده و اندوه از گذشته نخواهند داشت(بقره ( 2 ) 277 ) .
* كسانى از آنها كه در علم قدمى ثابت و نظرى عمیق دارند و از ایمان به حق بهرهورند و به آنچه به تو و پیامبران پیشین نازل شده ایمان مى آورند ، و آنان كه نماز را به پا داشته و از پرداخت زكات بخل ندارند و به پروردگار و روز جزا ایمان مى آورند ، به زودى آنان را از بهره ى بزرگ حق برخوردار خواهیم كرد(نساء ( ) 162 ) .
* همه كاره و ولىّ شما تنها خدا و رسول و آن مؤمنانى هستند كه نماز را به پا داشته و در حال ركوع به فقیران زكات مى دهند(مائده ( 5 ) : 55 ) .
* آنان كه در تمام شؤون حیات متمسك به كتاب خدایند و نماز را بپا داشتند ، به حقیقت معلومشان باد كه ما اجر مصلحان را ضایع نخواهیم كرد(اعراف ( ) 170 ) .
* مردم مؤمن كسانى هستند كه چون یاد خدا شود ، از جلال و بزرگى حق دلشان ترسان و لرزان گردد و چون آیات الهى را بشنوند بر ایمانشان افزوده گشته و در هر كارى بر خداى خویش تكیه كنند . نماز را با حضور قلب به پا دارند و از آنچه روزى آنان شده انفاق نمایند . به راستى چنین مردمى اهل ایمانند و مصداق حقیقى مؤمن ، و اینان نزد خداوند از مرتبه ى بلند و آمرزش و رحمت و روزى نیكو برخوردارند .( انفال ( ) 2 ـ 4 ) .
* منحصراً آباد كردن مساجد خدا به دست كسانى است كه به خدا و روز جزا ایمان آورده و نماز بپا دارند و زكات بپردازند و از غیر حق نترسند . اینان امید است كه از هدایت یافتگان باشند(توبه ( ) 18 ) .
خوانندگان عزیز ! این آیات نمونه اى از آیاتى است كه حضرت حق نماز را به عنوان علامت ایمان و نشانه ى مؤمن در آن ذكر فرموده است . اگر متن آیات دیگر را بخواهید ، با ذكر سوره و شماره ى آیه به قرار زیر است :
انعام ( 6 ) : 92 ، توبه ( 9 ) : 71 ، رعد ( 13 ) : 22 ، ابراهیم ( 14 ) : 31 ، حج ( ) : 35 ـ 41 ، نور ( ) : 37 ، مؤمنون ( ) : 2 ، نمل ( ) : 3 ، لقمان ( ) : 4 ، فاطر ( ) : 18 و 19 ، شورى ( ) : 38 ، بیّنه ( ) : 5 ، معارج ( ) : 23 .
با توجه به اوصافى كه در آیات ذكر شده به عنوان نشانه هاى مؤمن آمده و از جمله ى آن علائم و اوصاف نماز است ، باید گفت : هر مرد و زن مكلّفى كه از حوزه ى با عظمت نماز بیرون باشد ، طبق آیات قرآن از مدار ایمان و عرصه گاه دین خارج و در نتیجه از مراتب عالى تربیت و انسانیت و از انوار حقیقت و واقعیت به دور است .
روایات
حضرت باقر (علیه السلام) به جابر جعفى كه از بزرگترین راویان حدیث و مورد توجه امامان معصوم بود فرمود :
* آیاكسى كه خود را به تشیّع ببندد و اظهار دوستى ما كند برایش بس است و این بستگى و اظهار علاقه ، تنها عامل نجات اوست ؟به خدا قسم ! شیعه ى ما كسى است كه به خاطر حق ، خود را از گناه حفظ كند و از برنامه هاى الهى پیروى نماید .شیعیان ما به تواضع ، خشوع ، امانتدارى ، بسیار یاد حق كردن ، بپا داشتن نماز ، نیكى به پدر و مادر ، رسیدگى به حال همسایگان ، دستگیرى از فقیر و نیازمند و بدهكار و یتیم ، راستگویى ، خواندن قرآن ، و نگاهدارى زبان از آزار مردم شناخته مى شوند .
كسى كه از این اوصاف بى بهره است شیعه نیست . شیعه كسى است كه امین قبیله ى خویش است.
* پیامبر بزرگوار به امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود : براى مؤمن سه خصلت است : روزه ، نماز ، زكات .
* رسول باعظمت الهى به ابوذر فرمود : خداوند بزرگ روشنى دیده ام را در نماز قرار داده است . همچنان كه محبوب گرسنه طعام و معشوق تشنه آب ، محبوب من نماز است .اى ابوذر ! گرسنه را طعام سیر مى كند و تشنه را آب سیراب مى سازد ، ولى من از نماز سیر نمى شوم.
* حضرت باقر (علیه السلام) فرمود : سه برنامه به انسان درجه مى بخشد ، و سه مسئله براى آدمى كفّاره است و سه گناه هلاك كننده و سه خصلت نجات دهنده .
آنچه باعث درجه است :



آنچه باعث كفاره است :



اما سه عامل هلاكت :



اما سه خصلتى كه مایه ى نجات است :



* حضرت صادق (علیه السلام) مى فرماید : شیعیان ما را دوازده خصلت است :
پاكدامنى ، كوشش در راه حق ، زهد ، اداى امانت ، وفاى بعهد ، بندگى حق ، پنجاه و یك ركعت نماز واجب و نافله ، شب زنده دارى ، روزه ، پرداخت زكات ، حج بیت ، اجتناب از تمام گناهان.
* حضرت رضا (علیه السلام) فرمود : خویشتندار باشید و به پاكدامنى روى آورید ، از كوشش در راه حق بازنایستید ، امانت مردم را به مردم بازگردانید ، راستگو باشید ، و با همسایگان خوش رفتارى كنید ، اینها برنامه هایى است كه رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) به خاطر آن مبعوث به رسالت شد .در قبیله ى خود نماز بخوانید تا الگوى آنان شوید ، به اقوام رسیدگى كنید ، از مریض عیادت نمایید ، از تشییع جنازه غفلت نورزید ، براى ما در میان مردم آبرو باشید ، از این كه با دیدن شما نسبت به ما بدبین شوند بپرهیزید ، ما را در جامعه یا عمل خود محبوب جلوه دهید و از این كه با دیدن شما با ما دشمن شوند دورى كنید ، عشق و علاقه ى جامعه را متوجه ما سازید و نارواییها را از ما دفع كنید . آنچه خوبى درباره ى ما بگویند اهل آنیم و هر چه بدى نقل نمایند از آن مبرّا و پاك هستیم . شكر مخصوص خداى جهانیان است .
در هر صورت نماز ، امر و دستور و خواسته ى حضرت حق است و هر آن كس كه از این دستور سرپیچى كند سزایش عذاب ابد در روز محشر است .اهمیّت و عظمت امر و خواسته ، بسته به وجود امر كننده است . هر چه آمر با شخصیت تر باشد امرش مهمتر و وجود فرمانبرى از آن امر شدیدتر است .به راستى بزرگتر و عظیم تر از حضرت حق كیست ؟ وجودى كه هستى او بى نهایت در بى نهایت ، و ذات مقدسش مستجمع جمیع صفات كمالیّه است .
امرى مافوق امر حضرت او كدام است ؟ كارفرماى هستى به هر چه امر كند امرش مافوق امرهاست و اطاعت از دستورش در شدّت وجوب .او در امر و خواسته اش مصالح همه جانبه ى مكلف را لحاظ مى كند ، پس سود پیروى از امرش بازگشت به خود انسان دارد ، و در صورت سرپیچى ، زیانش براى خود آدمى است .نماز امر خداست ، نگویید او احتیاج به نماز ما ندارد ، از سخن حق اراده ى باطل نكنید ، بلكه بگویید این ما هستیم كه سراپا نیازمند به عبادت حقیم .نماز خواسته ى حضرت مولاست ، مولاى حكیم ، عادل ، مصلحت خواه ، رحیم ، رحمان ، ربّ ، ودود ، كریم ، غفور و ... .پیروى از امر او بر همه كس واجب است و نتیجه اش خشنودى حق و بهشت عنبرسرشت ، و سرپیچى از خواسته اش باعث خشم و مورث عذاب ابدى در عالم آخرت .
نماز برنامه اى است كه در قرآن مجید به طور مكرّر به آن امر شده و در سایه ى اجراى این امر است كه سود همه جانبه نصیب انسان مى شود .برپاداشتن نماز ، حیات آدمى را از تمام آلودگى ها پاك و دست شیاطین را از عرصه گاه زندگى كوتاه مى سازد .به همین منظور همه ى ما از جانب حضرت محبوب مكلف به نماز هستیم و مأمور اجراى این عبادت عظیمه و این حقیقت ملكوتیّهو .در هر صورت خداوند متعال و تمام انبیا و همه ى امامان (علیهم السلام) و كل عارفان و عاشقان و صاحبدلان و ناصحان و دلسوزان ، ما را به نماز امر كرده و از همه ى ما اجراى این وظیفه را خواسته اند .
در قرآن مجید است :
* نماز را به پاى دارید ، زكات مال بپردازید و در عبادت حضرت دوست با خداپرستان حقیقى دمساز شوید(بقره ( 2 ) : 43) .
* به یاد آرید آن هنگام را كه از شما بنى اسرائیل پیمان گرفتیم كه جز خدا را ستایش و بندگى نكنید و در حق پدر و مادر و خویشان و یتیمان و فقیران نیكى نمایید و با زبان خوش با مردم سخن گویید و نماز را به پاى دارید و زكات مال بپردازید . ولى شما گروه یهود ، جز عده اى معدود پیمان شكستید و از عنایت حق روى گرداندید(بقره ( 2 ) : 83 ) .
عجب ندارى از حال مردمى كه گفتند : به ما اجازه ى جنگ بده . بدانها گفته شد : اكنون از جنگ خوددارى كرده به وظیفه ى نماز و زكات قیام كنید ( چون هنوز مردم مسلمان آمادگى براى جنگ ندارد ) ولى وقتى حكم به جهاد براى جنگ بدر آمد گروهى بیش از آنچه باید از خدا بترسند از دشمن ترسیدند و گفتند : الهى ! چرا حكم جنگ را بر ما واجب كردى تا از عمر خویش بى بهره شویم ؟ به اینان بگو : زندگى دنیا متاع اندكى است و جهان آخرت براى هر كس كه خدا ترس باشد بهتر است . در جهان محشر زندگى كامل و ابدى است و به هیچ كسى از شما ستم نخواهد شد(نساء ( ) : 77 ) .
* آن گاه كه از نماز فارغ یافتید ، باز در همه حال ـ چه ایستاده ، چه نشسته ، چه به پهلو ، ـ خدا را یاد كنید و برنامه هاى حق را در زندگى حاكم سازید ، و چون از آسیب دشمن به هنگام نبرد ایمن گشتید نماز را به پاى دارید كه نماز براى اهل ایمان حكمى قاطع و برنامه اى واجب است(نساء ( ) : 103 ) .
* بگو ما پیامبران مأموریم كه به جامعه بگوییم نماز را بپا دارید و خویشتندار باشید ، زیرا به سوى خدا حركت مى كنید و نزد او محشور خواهید شد(انعام ( ) : 72 ) .
* نماز را در دو طرف روز به پاى دارید و در تاریكى شب بجاى آورید كه حسنات سیّئات را از بین مى برد . این حقیقت را براى متذكران متذكّریم(هود ( ) : 114 ) .
* نماز را به هنگام زوال خورشید تا نیمه شب به پا دار و نیز نماز صبح را بجاى آر كه مشهود فرشتگان شب و روز است(اسراء ( ) : 78 ) .
در دو آیه اخیر ( هود : 114 و اسراء : 78 ) بر خلاف آنچه بین قشرى از مسلمانان مشهور است كه نماز را حتماً باید در پنج وقت بجاى آورد ، سه وقت تعیین شده است كه در این سه وقت باید پنج نماز بجاى آورد :



بنابراین ، از قرآن مجید براى نمازهاى واجب پنج گانه سه وقت استفاده مى شود كه با هفده ركعت نمازهاى واجب را كه در پنج قسمت اعظم تنظیم شده در امتداد سه وقت بجاى آورد . البته مقدارى فاصله بین ظهر و عصر و مغرب و عشا از فضیلت بیشترى برخوردار است .
در سوره هاى نور : 65 ، عنكبوت : 45 ، روم : 31 . احزاب :33 و جمعه : 9 نیز اوامر مؤكد و قاطعى براى برپا داشتن نماز صادر شده كه هر یك از این آیات نشانه عظمت و موقعیّت و موقف نماز در پیشگاه حق و در میدان حیات انسان است .

 1. سلام بر مردم . 2. سیر كردن گرسنه . 3. نماز شب . 1. وضوى كامل در شدت سرما . 2. حاضر شدن در جماعات روز و شب . 3. توجه شدید به نمازهاى یومیّه . 1. سوء ظنّ به حق . 2. پیروى از هواى نفس . 3. خودبینى . 1. ترس از مقام حق در نهان و آشكار . 2. رعایت میانه روى به هنگام غنا و فقر . 3. گفتار به عدالت به وقت خشنودى و خشم(1) 1. زوال آفتاب یعنى ظهر تا ابتداى غروب ، یك وقت براى دو نماز ظهر و عصر كه فقه از این دو نماز تعبیر به « ظهرین » مى كند(1) . 2. غروب آفتاب تا چهار ركعت مانده به طلوع فجر صادق ، زمان و وقت دوم براى دو نماز مغرب و عشاست كه باز فقه اسلام از هر دو نماز تعبیر به « عشائین » مى كند . 3. طلوع فجر تا دو ركعت مانده به طلوع آفتاب ، وقت سوم است براى نماز صبح .




طبقه بندی: اعتقادی،
برچسب ها: مومن، نشانه های مومن، قرآن، روایات،
[ شنبه 1390/07/9 ] [ 12:57 بعد از ظهر ] [ مسعود بهرامی ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

موضوع وبلاگ:مذهبی،فرهنگی،اجتماعی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن (عج)
صلواتک علیه و علی آبائه،فی هذه الساعه
وفی کل الساعه،ولیا و حافظا،وقاعدا و ناصرا
ودلیلا وعینا،حتی تسکنه ارضک طوعا،وتمتعه
فیها طویلا

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

از اینکه از وبلاگم دیدن می کنید ممنونم
لحظات خوب و خوشی را برای شما آرزو می کنم.
نویسندگان
نظر سنجی
نظر شما درباره این وبلاگ چیست؟







موضوعات وب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب